Predavanje „Roza za djevojčice, plava za dječake“- odgoj i rodni stereotipi

Jeste li znali da djevojčice spontano pretvaraju bilo koju igru u interakciju likova a dječaci u
akcijsku igru? Koji su najbolji načini odgoja bez rodnih stereotipa? Treba li dječake i
djevojčice poučavati na različite načine? Mogu li muškarci i žene jednako dobro obavljati
neki posao? Odgovore na ova i mnoga druga pitanja potražimo zajedno na predavanju „Roza
za djevojčice, plava za dječake“ – odgoj i rodni streotipi koje će se održati u GKMM, 30.
svibnja 2018. u 18 sati.

Roditelji nestrpljivo očekuju vijest o tome je li njihovo dijete dječak ili djevojčica. U odnosu
na druge osobine djeteta, za ovu „osobinu“ postoji najveće zanimanje. Već u ranoj dobi
dječake se opisuje kao „snažne, spretne i izdržljive“ a djevojčice kao „osjetljive i nježne“.
Djetetov spol određuje hoće li soba biti plava ili roza, a igračke lutke ili autići. Djetetovo ime
i frizura također odgovaraju spolu. Proučavanja osobina ličnosti ili drugih osobina koje se
tradicionalno smatraju poželjnima za muškarce ili žene utvrdila su dvije odvojene kategorije.
Muška rodna uloga uglavnom uključuje ono što bi se moglo nazvati instrumentalnim
osobinama poput nezavisnosti, ambicioznosti i samopouzdanja. Žensku rodnu ulogu najviše
karakteriziraju ekspresivne osobine poput suosjećanja, osjetljivosti i topline. Djeca starija od 2
g. pokazuju želju za igračkama i aktivnostima koje se tradicionalno vežu uz određeni spol.
Dječaci imaju uže interese od djevojčica koje se češće uključuju i u aktivnosti suprotnog
spola. Također, neka istraživanja su utvrdila razlike u ponašanju majki i očeva prema djeci.
Majke manje od očeva potiču rodno tipizirano ponašanje. Očevi su popustljiviji prema
djevojčicama, a majke prema dječacima. Obitelj, mediji, slikovnice, knjige i priče za djecu,
društvo u cjelini može utjecati na rodno tipiziranje.

Lijep pozdrav,
Žana Pavlović, prof. psihologije

Novosti